Az Óceánjáró zongorista legendája gyönyörű motívummal kezdődik. Egy szép szöveget hallunk arról, hogy mindig van, aki elsőként pillantja meg... mármint a Szabadságszobrot. És mindig az az egy...de az az egy ember kiált fel: Amerika! (fonetikusan: áméérikááá). De ki ez az ember, aki a tömegből kiemelkedik, és egyéni történetévé avatja a nagy általánost?
Hölgyeim és Uraim – nem más ő, mint a sikerorientált LELKES STATISZTA (LES). Mindenütt ott vannak, csak figyelnünk kell rájuk! De vigyázzunk, mert veszélyes fajról van szó.
Nézzük hát, mit kell tennünk felismerésére, ha operatőrök vagyunk, kezelésére, ha rendezők vagyunk, végül pedig adjunk egy példatárat a néző kezébe is!
LES-ÚTMUTATÓ KEDVES OPERATŐR BARÁTAINKNAK
Mindannyian vágyunk arra, hogy színészek legyünk. Nem? DEHOGYNEM! Aki meg mégsem, az nem is erre a világra való! Kérem szépen, vannak, akik tesznek is azért, hogy bekerülhessenek egy filmbe, és ha már bent vannak, akkor... senki sem állíthatja meg őket.
Ismérvek
ELSZÁNTSÁG. Mindenáron kamera elé akarnak kerülni. Teszt: állj a tömeg elé, és nézz bele a kamerába. Kezdj el svenkelni, fahrtolni, állj meg a tömeg egy másik csoportjánál. Csináld meg ezt megint. Nézd át a rögzített felvételt. A LES mindegyik statikus képbe besétál, mintha csak nézelődne. Ő a te embered!
MÉGTÖBBELSZÁNTSÁG. Tényleg mindenáron a kamera elé akar kerülni! Teszt: Fuss a kézikamerával, és vedd a tömeget! Ha kövér, ha járókerettel van, akkor is mindig ő van a nyomodban!
HALHATATLANSÁG. Teszt: ha egy robbanás után végigpásztázod a halott embereket, akkor ő még haldoklik. Maradj kicsit rajta. Meglátod, órákig képes csinálni, kávészünet nélkül is.
HIPERAKTIVITÁS. Teszt: vegyél egy békésen tüntető tömeget! A LES kezében van a legnagyobb transzparens, összeírta alkoholos filccel a testét, és üvöltözik. Közelíts csak rá premier plánban! A pupillatágulásból látni fogod, hogy nem szívott semmit.
MIKROREALIZMUS. Hihetetlenül finom, visszafogott színészi eszközökkel dolgozik. Teszt: kérd meg, hogy üljön be a kávézói jelenet hátterébe, és tegyen úgy, mintha beszélgetne. Éppen arról fog majd mesélni a vele szemben ülő statisztának, mekkora robbanásokat élt már át, és ehhez a kezével gesztikulál. Vagy éppen idegösszeroppanást kap szerelmi bánatában, a haját tépi, és az abroszba fújja az orrát. Vagy valami vicceset hall lelki füleivel, és térdét csapkodva, száját hatalmasra tátva röhög ezen.
IMPROVIZÁCIÓKÉSZSÉG. Teszt: Kövesd a főhőst egy zsúfolt metrón. Hiába nincs szövege, a LES akkor is tesz egy megjegyzést, amikor a kamera elhalad előtte. Ha visszapillantasz, azt is látni fogod, hogy örömében sír – érzi, hogy ez volt az ő híres öt perce.
FAJTATISZTA. Hevesen demonstrálja faji és társadalmi hovatatozását. Teszt: szimpla megfigyelés. Ha néger, éppen ritmusra rázza a fejét. Ha Japán, van nála egy olyan technikai eszköz, amilyen senki másnál nincs. Ha angol, öltönyben van. Ha francia, van rajta sál, akkor is, ha nyár van. Ha bölcsész, olvas. (Ha magyar bölcsész, akkor van rajta sál és tarisznya.) Ha nő, akkor vagy terhes, vagy sminkel. Ha meleg, megfogja a segged, amikor elhaladsz előtte a kamerával.
CRUCIFIXUM. Legyen nálad szenteltvíz, mert a LES eladta a lelkét az ördögnek, csak azért hogy övé legyen a 973. lángoló statisztatömb Roland Emmerich világvégemozijában.
Tanácsok rendezőknek, mit tegyen, ha LES van a forgatáson!
Rögtön kérj költségvetésmódosítást, hogy digitálisan módosíthass a felvételeken.
Kérd meg szépen a LES-t, hogy menjen haza. Ezután azonban mindig nézz a hátad mögé.
Ha nem ment haza, akkor kérd meg, hogy ne álljon folyton a főszereplők elé. Ezután azonban mindig nézz a hátad mögé.
Rendelj el szünetet! Nem bírja a tétlenséget, és átigazol Roland Emmerich-hez.
Kérd meg, hogy ne üljön folyton a rendezői szék mellé, és ne igyon bele az ásványvizedbe, akkor se, ha kollégájának tekint.
Kérd meg, hogy ne kérjen instrukciókat arra vonatkozóan, mit érezzen akkor, amikor a légifelvételt készítő helikopter elzúg afelett az erdő felett, ahol éppen 1300 másik társával lapul mint katona.
Kérd meg, hogy lapuljon.
Adj neki annak a rendezőtársadnak a titkosított névjegykártyájából, akit utálsz.
Használj álkamerákat, hagyd, hogy csinálja, amit jónak lát, és titokban forgass két utcával arrébb.
Ne szidd le, és ne verd szét a hátán a székedet – mindent oda fordít le, hogy a szakmai fejlődése érdekében történik, és még lelkesebb lesz.
És végezetül néhány LES-példa a nézőknek (mert ők mindig, mindenütt ott vannak, műfaji megkötöttség nélkül).
Arséne Lupin: A kávéházi robbanás után pásztáz a kamera. Ha ügyes vagy, elcsíped, ahogy hevesen agonizál. (Halhatatlanság)
As Good As It Gets: Amikor Jack Nicholson leüvölti az éneklő lánykórust az utcán, mindenki megtorpan, de a LES-kislány tátott szájjal tesz még pár lépést, és mellesleg el is röhögi magát. (Mikrorealizmus)
Taking Of Pelham: a film huszonnyolcadik percében messze Denzel Washington mögött mászkál, félhomályban, de tökéletesen tudja, hogy kell helyezkedni!(Elszántság)
Changeling: a 99. percben, amikor a tüntető tömeget mutatják, ott van a LES! Keménykalapban, a tömegből kiválva megy egy darabig a kamera után! (Még több elszántság)
Drag Me To Hell: a 87. percben, az állomáson sütit kínáló hölgyike. (Improvizációkészség)
The Illusionist: a 69. percben, amikor Edward Norton az utcán sétál, a pici, bajszos LES a kép jobb oldalán beáll egy igazi kemény pozícióba, és még a kamera útját is ismeri – enyhén oldalra dől, hogy minél tovább rajt lehessen a képen. (Több képességet is magába szívó LES)
Hát, kedves filmes barátaim! LES-vadászat indul! Osszátok meg velünk trófeáitokat: ha találtok LES-t, elemezzétek itt, a megjegyzések között!
2 megjegyzés:
:D ez frankó volt. jót derültem.
A keresztapa II. 01:46:40
A lázadó tömegben (Kuba) szinte a semmiből fut elő a LES. Hevesen csapkod egy fém oszlopot, és e művelet közben (teljesen inadekvát módon) hátra is esik, még emlékezetesebbé téve ezzel játékát. (Elszántság, improvizációkészség)
Megjegyzés küldése