Ralph Fiennes rendezői
bemutatkozása példátlan merészséggel fordítja ki sarkaiból a shakespeare-i
dramaturgiát, hogy ezzel a gesztussal elegánsan terelje a hangsúlyt napjaink
égető aktuálpolitikai és társadalmi kérdéseire – mondhatnánk, de sajnos nem
lenne teljesen igazunk. Korrekt film a Coriolanus, ám ugyanúgy az lenne minden
idők legnagyobb angol szerzője, illetve az eredeti drámaszöveg 95%-os
újrahasznosítása nélkül is.
Földhözragadtabb adaptációt
láthatunk ezúttal, mint Buz Luhrman Rómeó + Júliája (1996), vagy Julie Taymour
Titusa (1999), még annak ellenére is, hogy a film szereplői mai díszletek
között és mai jelmezekben mozognak. A Coriolanus földhözragadtsága éppen itt
érhető tetten: Amíg Luhrman és Taymour vizuális szemszögből különböző korok és
kultúrák összemosásával teszik időtlenné és többértelművé saját filmjeiket,
addig Fiennes kevésbé „posztmodernizál”, inkább „csak” aktualizál helyette. A
csatatér legjobban az iraki fronthoz hasonlít, gépfegyverekkel, golyóálló
mellényekkel, teljes harci szerelésekkel. Tiszta és egyszerű módja ez annak,
hogy a rendező a római kori és a modern háborús helyzetek között párhuzamot
vonjon, és saját elmondása szerint ez is volt a fő célja a filmmel. (ásítás)
Hasonlóan Luhrman Rómeó +
Júliájához, a Coriolanus is híradós közvetítéssel kezdődik, de a római
jelenetek között nagyon sok helyen látható a háttérben TV közvetítés a
frontról. Szinte minden második jelenetben föltűnik egy képrögzítő eszköz,
kamera vagy mobiltelefon. Ezekkel az eszközökkel azt is igazolja Fiennes, hogy
hiába jelentek meg új médiumok az utóbbi pár száz évben, a nemzetek közötti
politikai és egyéb feszültségek mit sem változtak. (hosszabb ásítás)
Hozzá kell tennünk, hogy Fiennes,
aki korunk egyik legnagyobb színészegyénisége, joggal lehet időnként hiú egy
kicsit: a londoni Almeida színházban 2000-ben játszotta el először a Rómát a
volszkok ellen győzelemre vezető hadvezért. A karakter ellentmondásossága (egyszerre
vágyik a hatalomra és kívánja hűen szolgálni hazáját) egy olyan színészzseni
megformálásában, mint Fiennes, igazi kinccsé válhat. És valóban, a Coriolanust
a kiemelkedő alakítások viszik a hátán, a címszereplő mellett legerősebb
jellemként Volumnia (Vanessa Redgrave) említendő. Fiennes jól felismerte az
anya-fiú kapcsolat fontosságát a
cselekményben. Jól látszik, hogy a hadvezérnek már gyermekkorától kezdve nagyon
komoly megfelelési vágya volt édesanyja felé. A Róma ellen fordult vad és
egyszerű elvekkel rendelkező Coriolanust is csak Volumnia tudja jobb belátásra
téríteni és ezzel megakadályozni azt, hogy az egész város a tűz martalékává
váljon. A csúcspont tehát a helyén van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése