Az Aranydeszka Fesztivál, ez a hol Veszprémben, hol Ajkán megrendezett amatőr színházi találkozó, országos rendezvénnyé nőtt tavaly óta. Több csapat volt jelen, igényesebb előadások érkeztek és a kiskutya fülét is érintő világválság kedvezőtlen hatásai ellenére (kolidíj, ebédelj, ha tudsz) a fesztivál hangulata is messze a tavalyi szint fölé emelkedett. A teljesség igénye nélkül néhány előadásról írok, vagyis mindegyikről, amelyiket volt szerencsém végignézni. A csillagozás tudom, hogy ciki, de földobja a bejegyzést. :) (Vastagbetűs a csoport neve és az előadás címe.)
KB 35 – Pergünk
Ibsen Peer Gynt-jének üdítő, fiatalos feldolgozása, bizonytalan alakításokkal, de szerethető figurákkal. Az előadás hangulata képes megragadni (szépek az álmok, látomások), de sajnos néha ki is zökkent, többnyire akkor, amikor maguk a játszók kizökkennek. A premierre éppen Ajkán került sor, ez a magyarázat, és amatőr közegben ez lehet is magyarázat, sajnos. A minimális díszlet működőképes, kellékek (ha jól emlékszem) nincsenek és nem is hiányoznak. Jó lenne újra megnézni, valahol a 10. környékén, mert sokkal több lesz még ebben humorból, tragikumból, meg ahogy az alkotók mondják Peer Gynt és a játszók saját történeteiből.
Különjárat – Hahó! Világ
Spiró György zseniális szövegeiből könnyű szituációs komédiát faragni, a csoportnak tán nem is volt egyéb célja. Átfedések amúgy bőven akadnak a KB 35-ösökkel és a rendező is ugyanaz, ez a játék mégis fölszabadultabb és lazább tudott lenni. És habár engem szinte elejétől végéig röhögésre késztetett (kösz Spiró), a lazasággal a ló túloldalára estek. Hiába a sok remek keserédes benyögés, csacska magyarázat, hogy miért olyan magyarnak lenni amilyen, ha a jelenlét nem volt elég intenzív. Gimiseknél még megértem ezt a magatartást (pl. hogy teljesen civilben sétálgatok a nézők között), de a játszók többsége egyetemista, vagy pályakezdő. A remek improvizációk sem oldották a fenntartásaimat, de mire végigértünk, és többször is majdnem elpusztult a világ, válságok sora követte egymást, és még mindig a sör aktuális ára volt a legfontosabb, megszerettem az egészet.
Vasvári Színi Egylet – Egy hajóban evezünk
Az alapanyag jó és közkedvelt, az előadás silány és zavarbaejtő. Mrozek Nyílt Tengeren-jének eme földolgozásában mindhárom főszerepet nő játssza, felnőtt nők, akik mintha a xerox nyomtató és az íróasztal mellől léptek volna elénk. Elidegenedett a társadalom, senki nem érti egymást, olvashatjuk az eredeti mű egyik szinopszisában, sajnos a játék is teljesen emberidegen maradt. Szegényes eszköztárral, nagy és felesleges szünetekkel, intonáció és valódi kontakt nélkül dolgoztak. A postás, illetve a lakáj megjelenése (a huncut öreg bácsi alakításában) is inkább zavart keltett a közönség soraiban, mint nevetést. Nem értettem, hogy ezt miért kellett.
Szivárvány Színpad – V+V
Valaki árulja el, mi a kurázsi ezekben a vé plusz vé betűs fiú meg lánynevekben azon túl, hogy rímelnek a Veszedelmes viszonyokra? Gáz ötlet. Egyébként valóban veszedelmes viszonyokat látunk, igazi kegyetlen játékok folynak a szemünk előtt, de nagyon nem értem, hogy mi végre. Az előadás ugyanis nem fut ki sehova, sok smárt, fenékfogdosást, és - azért lássuk be - csupán stilizált szexet, pár humoros intermezzót követően mindenki levonhatja a tanulságot: Az élet szar, basszatok gyerekek. Pinabú.
Fantommajmok – NCK
A fesztivál első kiemelkedő élményét a Fantommajmok hozták meg számomra. Három szereplős road movie elevenedik meg a szemünk előtt, és a műfaj szerelmeseként ez így máris jókkal kecsegtet. Hát még amikor kiderül, hogy a road movie legfontosabb lényege is adott: a szeretnivaló karakterek. A társulat – úgy hiszem – gondolkodik a színházról, jár színházba és érti is a színházat. Az alakítások komoly munkát feltételeznek, a megoldások nem klisék, hanem átgondolt, koncepciózus rendezés végtermékei. Tíz percenként jött egy apró de kiváló megmozdulás, ötlet. A legjobb díszlet címre egész jó eséllyel pályázhatnának, mert (majd meglátjátok, ha valahol meglátjátok) az a három-négy láda kicsit sem az, aminek látszik. Ja és ezt nem bírom ki, hogy ne: Szakács Zsuzsinak pacsi a kezébe, puszi a fejére.
Sok-szín-pad Társulat – Lépések
Annyi a kérdés, kell-e, lehet-e Beckett előadást vinni egy ilyen fesztiválra. A rövid elóadás minden megnyilvánulása (nincs sok) elidegenít, kizökkent, zavarba hoz, épp csak úgy három perc után már nincs kedvem odafigyelni semmire és ez alighanem nem jó. A hiba bennem is lehet.
Alig Színpad – Vér, erőszak és csöcsök – A nem rögzített nyom
Csináljuk valami vagányt, legyen benne néhány vérkapszula, durranó patron és töltényhüvely. Másoljunk ki pár jelenetet a Helyszínelőkből, a Blöffből, a Kutyaszorítóban-ból és egy kúl pszicho-horrorból. Ezt a vállalást csak nagyon komoly, megfeszített munkával lehetett volna teljesíteni. Szükség lett volna egy történetre is (merthogy ezeknek a filmeknek nem csak alibi sztorijuk van). De amit láttunk, kínosan pocsék volt. Könyörgöm, Ha Mike Madsen Benzines jelenetét akarom berakni egy az egyben az előadásomba, akkor legalább letorrentezem a Stuck in the middle with you című számot, hogy a hangulat meglegyen. Igénytelen volt és néha még veszélyes is, mert vizezett benzin fölött öngyújtóval csak egy tulok hadonászhat, illetve ő sem, senki, ez az egy tényleg kriminális. Az utolsó harmadban poénból begurított alma egyébként tök simán lejátszott mindenkit a színpadról.
Ferrum Színházi Társulás – Holdviola, avagy a varázserejű júdáspénz
Akármennyire volt is szép (?) a díszlet, bármennyire lírai a szöveg, én nem voltam hajlandó a magam élményanyagát kihámozni ebből az előadásból. Valami avítt, begyöpösödött elvek szerint szervezett népi história volt ez betyárokkal, Dionüszosz angyalkával, repülőgéppel és unott (áll)népiességgel. Nem akartam végigülni.
Prospero Színkör – Imoga
Egyértelműen a legmeghatározóbb élmény volt számomra a Prospero-sok előadása a kissé nehezen követhető Garaczi drámájából. Szuper alakítások, pörgés, (néha tán túl nagyot) csattogó poénok, tíz percenként világvége (ezt csak én értem, egy 80-as évek beli sláger és egy kis sötét kellett hozzá). Magyar valóság, elemelt magyar valóság, rideg magyar valóság, vagy nem is valóság ez a tragikomédia, erről nincs kedvem vitatkozni, annyi biztos, hogy emlékezetes és néhol még megható is. Bravó.
THÉBA Művészeti Akadémia – Tévedések vígjátéka
Egyre fogyott az energia, ahogy a fesztivál vége fele közeledtünk, de nem csak ezért nem tudom visszaidézni az előadást. Meglepetésemre ezek a fiatalok nem lelkes gimnazisták, hanem színésztanoncok, akik képzésük végén papírt kapnak a szakmáról. Hát. De akkor miért képzik úgy őket, mintha egy 30 évvel ezelőtti gimis színjátszó találkozó különdíja lenne életük célja? Látszik, hogy vannak tréningek, kontakt játékok, de az is látszik hogy fura az oktatók viszonya a színházzal. Nem köntörfalazok. Szarnak rá. Szomorú.
Mandragóra – Lány árnyékban
Izgalmas kezdés után másfél-két óra kínszenvedés következett ebben a kamaradarabban. Engem ugyan nem érdekelt ki a gyilkos, jobb híján szundikáltam, vagy somolyogtam. Minden értelem nélkül nyújtották ilyen hosszúra ezt az előadást, a lassúsága, rossz tempója, puhasága már-már groteszknek hatott, ez volt az említett somolygás.
18 megjegyzés:
Hozzá nem értő ember ne szóljon a dolgokhoz...!!!!!! Felháborító!
o.O
köszönjük a figyelmet/írást!
más előadásokban amit én is láttam, nagyjából egyezik az értékrend.
kovácsdani/fantommajmok
Tímea! No igen, a dolgokkal vigyázni kell.
Amúgy ha konkrétumok és teljes név nélkül minősítesz a jövőben, törölve lesz a kommented, azt hiszem ez érthető.
dé! Üdv! :)
Én egyetértek az előttem szólókkal. Teljes mértékig.
Sőt, pláne! :)
Kedves Tímea!
Bármelyik lehetséges Tímea is vagy a színlapokról, mindkét esetben inkább nyitottnak kéne lennetek mások véleményére, mert Ferenc barátunk bizony nem véletlenül írta azokat a "dolgokat" amiket írt.
Kedves Dániel!
Na, akkor most alkotok valami vagányat!
Minden tiszteletem a tiéd... - hogy nyomatékosítsam, újra írom - Minden tiszteletem a tiéd.
De!
Jegyezd meg és fogadd el, hogy nem vagy sem Réz András, sem Rodrigez, sem a Pápa de még -és remélem nem lep meg- az amerikai mozi akadémia egyik munkatársa sem!!!! /sajnálom ez így skerült/
Rendkívül örülök annak, hogy pár sorban értékeled a előadásokat /főleg az enyémet/, de nem kértelek meg rá. Sőt nem is gondolom azt, hogy a tiszted lenne. Inkább szerezzél egy nőt, hisz fiatal vagy. Ja és kevesebbet üllj a gép előtt, mert elfelejtesz élni.
Utoljára kívánok neked minden jót... többek között színmvészetit, színikritikus képzőt, sok-sok pénzt, de legfőképpen kisebb arcot....
Óceánmély tisztelettel:
D. Ádám (V.E.Cs.-A.N.R.Ny.)
Kedves Dániel!
Az internet csodálatos dolog, mert mindenki közzé teheti véleményét. Kritikádból kiderül, hogy azért nem csak az átlagos sztárfilmeket nézed, ezért elviekben akár használható gondolatokat is írhatnál a látott előadásunkról.
Így viszont csatlakozom előttem hozzászóló rendezőtársamhoz, és sok sikert kívánok a továbbiakban. Ha a színmű nem jön be, legalább színikritikus legyél.
Addig pár megjegyzés, ami remélem segíti előmeneteled.
Minden esetben olvasd el a szinopszist, és az alapján értékeld a látottakat. A benzines trükk: akár hiszed akár nem fél deci benzin nem volt 10 liter vízhez. A benzin könnyebb mint a víz, és jobban is párolog. Éles szaga van, amit könnyen megérez az ember. Az eredmény: Mindenki elhiszi hogy benzin. A jobbak csak arra az 5 percre aztán ennyi. De ezek szerint mégis hatásosak voltunk, te meg túl komolyan vetted.
Ja és a lényeg: Vér, erőszak és csöcsök – A nem rögzített nyom, az olyan emberek miatt is született, mint te.
Irigylem a világot amiben élsz, csak lehet unnám.
Makai Márton Alig színpad
Kedves D. Ádám!
Bocsáss meg, ha nem, de úgy hiszem ezt az üzenetet nekem, Kása Ferencnek szántad, én vagyok ugyanis a blog szerkesztője és az írás is tőlem származik.
Gyermeki sértettséged, és így kommented előtt értetlenül állok. Réz Andrásról, Rodriguezről és a Pápáról ugyanúgy meg van a véleményem, mint az előadásotokról, es ha a kedvem úgy szottyan, meg is osztom ezt minden kedves olvasómmal. (olyan, hogy "amerikai mozi akadémia" amúgy nem létezik)
Sajnálom, hogy ezt kell mondjam, de maximálisan tisztemnek érzem az előadások értékelését, ahogyan ezt minden nézőnek tennie szabad.
A nőszerzéssel (bár fingom sincs hogy jön ez ide) köszönöm, megbírkózom egyedül is.
A gép előtt ülős véleményedet osztom.
Én komolyabb önértékelést, néhány helyesírás órát és nyitottságot kívánok Neked a továbbiakban.
Üdv:
Feri
Kedves Makai Márton!
Az összes említett film "sztárfilm", ez nem vita tárgya.
A szinopszist természetesen olvastam, az a része, amely (ha jól emlékszem) valamelyik internetes mozis portálról kimásolva egy az egyben tartalmazza a Grindhouse definícióját, kifejezetten szórakoztatott, éppcsak nem tudtam az előadáshoz kötni. Amúgy nem is kötelességem, hisz nem szinopszisról akartam véleményt mondani, hanem a színpadon látottakról. A kettő ez esetben meglehetősen eltér.
Látom, te is szívesen bocsátkozol személyeskedésbe, az én világom, amiben élek nem témája ennek az oldalnak, és nem is lesz az, vagy ha a kommentjeitek formájában mégis, azokat törölni fogom.
Üdvözlet!
"Hozzá nem értő ember ne szóljon a dolgokhoz...!!!!!!"
"Ja és kevesebbet üllj a gép előtt, mert elfelejtesz élni."
:D
LOL!
Nekem miért nem jegyeznek be ilyeneket?
Ezek már napiszar szintű bölcsességmorzsák.
Amúgy a pápa mióta foglalkozik a színházzal (vagy hogy jött ide...:S)?
A lényeg:
1. Szólásszabadság van.
2. Ha kiállsz a közönség elé, akkor el kell viselned az esetleges kritikát is.
3. Ferci kritikája valóban kemény, de le lehetne ezt felnőttként is reagálni gyerekek...
Sajnos úgy érzem, hogy teljesen elbeszélünk egymás mellett, ezért innentől kezdve a blog bizonyára értelmes, és méretes olvasótáborára bízom az ítélkezést. Lehet, élőszóban meg tudnád érteni, hogy mire akartam felhívni figyelmedet de itt már esélytelen. Ádám barátomnak meg bocsássátok meg, hogy nem szívott el még egy cigit az kommentje előtt.
Nem a kritika zavar. Véleménye mindenkinek van, nem kell mindenkiét komolyan venni.
A személyeskedést furcsállom: Ha tényleg annyira zavart, hogy esetleg balesetveszélyes dolgot csináltam színpadon, akkor mér egy eldugott blogon tulkozol le? Ha szerinted az előadás, igénytelen volt, jó elfogadom. De olyan dologról, amiről semmit nem tudsz, ennyire szűklátókörűen nyilatkozni, szerintem gyerekes. Ha tényleg zavart volna, akkor rákérdeztél volna arra, hogy mennyire veszélyes, amit csinálunk.
Sok sikert a továbbiakban!
Engem meglepett az Aligos előadás visszhangja. Nem döbbentett meg annyira, nem sokkolt az eszközhasználat és annak közelsége a színpadon, mint ahogy másokat nagyon. Inkább volt bajom azzal, hogy nincsenek kidolgozva az ötletek a figurák, a ritmus, a hangulatváltások.
A pontatlanság elkerülése végett: ez nem a második országos szintű Arany Deszka Fesztivál volt...
Amúgy szerintem mindenkinek joga van bármilyen véleményt formálni akár színpadi előadásokról, akár blogon közzétett írásokról.
Más: a véleményezett előadásokról rengeteg képet találhattok a http://adf-09.alig.fotoalbum.hu/ oldalon.
KB35 - Pergünk: 1-34
Különjárat - Halló!Világ: 201-219
Szivárvány Színpad - V+V: 194-200
Prospero - Imoga: 221-259
Théba - Tévedések vígjátéka: 260-289
Mandragóra - Lány árnyékban: 299-347
Kedves Ádám!
A megszólításod valószínűleg nekem szól, ezért úgy gondolom, tisztem válaszolni a kommentedre.
Az előadásod értékelése szintén bizony tisztem, ugyanis végignéztem. Amikor aznap éjjel találkoztunk kellemes hangulatban el is csevegtünk róla (tudod, én voltam az a gyerek, aki mindig ugyanarra a lábára sántít), a véleményemre rendkívül szimpatikus módon reagáltál. Éppen ezért értetlenül állok a fenti kommented előtt, amelyben sértődötten kikéred magadnak a kritikát.
A barátnőm köszöni szépen, jól érzi magát, hisz fiatal vagyok...
A gép előtt igyekszem keveset ülni, köszönöm a jótanácsot. Valamint köszönöm szépen a karrieremre vonatkozó jókívánságokat is - bár egy része talán nem mellőzi az iróniát, sebaj.
Az arcom méretét hagyjuk.
Kedves Márton!
Szintén valószínűsíthetően engem szólítottál meg, hát válaszolok.
Az internet valóban csodálatos még sok más szempontból is.
Színikritikus nem leszek, akármennyire szeretnéd.
A szinopszist általában elolvasom, de szerintem egy előadásnak a nélkül is meg kell állnia a helyét.
Benzinszagot az előadás alatt nem éreztem (túl messze ültem ahhoz), de a magyarázatot köszönöm.
Hogy az előadás akár részben miattam született volna, azt kétlem, mint ahogy azt is, hogy akár a legapróbb fogalmad lenne a világról, amelyben élek, már amennyiben a szubjektív világ-felfogásomról van szó. Ha globálisan az univerzumunkra értetted, akkor pedig tudtommal Te is itt élsz, ha csak nem vagy valami interdimenzionális lény, aki csak átutazóban van szerény planétánkon.
Mindazonáltal a minikritikákat nem én írtam, mint ahogy az a bejegyzés alatti rövid szövegből ("bejegyezte: Ferci") talán sejthető. Igaz, az internet csodáinak köszönhetően akár Ferci néven is írogathatnék ide, de ha már arra rájöttetek, hogy a Teleszterion istállójából került ki a szerző, legalább utánanézhettetek volna, hogy van-e köztünk Ferenc.
Segítek: van.
Kedves Ferci!
Szintén nézz jobban utána, és akkor tudni fogod, hogy ez volt a hatodik országos ADF. :p
Tiszteletem
Király Dániel
Ja, közben rájöttem ám, hogy bizonyára azért gondolták, hogy én vagyok a szerző, mert az iwiwes profilomról erre a blogra lehet találni.
Most akkor én ádázul megvezetem a népet? o.O
tudtam, hogy ez már a sokadik deszka, csak rosszul fogalmaztam, a lényeg, hogy tavaly óta megnőtt, több csapat jött.
Kedves Feri
Egész sok dologban egyet értek veled.
Sőt! A sexi mexi előadás után a zsűrizéskor szót is emeltem, a dolog kifutása kapcsán, miszerint nem futott ki, hanem ott pusztított a szereplők lelkében, hiába ment le a függöny, benne ragadtak a dologban. Láthatólag nem lett vége bennük. Viszont, amit én kérdezek, láttad -e a Karinthyt? Mert a Sanyiékat láttam az előadáson. Szóval? Vagy mi maradt meg belőle?
Kell a külső szem, akkor is ha/ét, mármint szemét. De semmi rosszindulat.
Csákó, egy kicsit idősebb Csákó
Megjegyzés küldése