Nem hazudik az imdb, amikor a Knowing-ot műfaji megjelölésénél egyszerre titulálja akciófilmnek, drámának, sci-finek és thrillernek. Alex Proyas rendező (A holló, Dark City, Én a Robot) filmje sokféle alapanyagból van összegyúrva, megidéződik benne számtalan film a Megszólít az éjszakától kezdve a Jeleken keresztül a szériában gyártott katasztrófafilmekig, mindezt pedig - a manapság oly divatos - számmisztikával fűszerezték a készítők. A sokszínűség (legalábbis az erre való törekvés) önmagában nem túl meglepő, de az, hogy ez a maszlag mégis emészthető formában kerül elénk, már sokkal inkább. John Koestler (Nicolas Cage) kiégett asztrofizikus, aki valamilyen okból fennen hangoztatja a diákjainak, hogy kétségek között vergődik, ha a teremtés, vagy Isten kerül szóba. Nem, a szócséplés párás tekintettel véletlenül sem azért van, mert Cage karaktere egysíkú és unalmas (de), hanem mert elvesztette feleségét, aki nagyon hiányzik neki, hát még a kisfiának! A fiú egyébként kicsit magányos ott fenn a szobájában a National Geographic előtt (Nem, nem azért nézi, hogy megtudjuk, milyen okos, érdeklődő egysíkú gyerkőc). Szóval a kicsi Caleb kap egy darab papirost a suliban, amit ötven évvel ezelőtt helyeztek a föld alá, több tucat gyerekrajzzal egyetemben. Csakhogy Caleb papírján rajzok helyett egy kibogozhatatlan (persze, tudod), hosszú számsor áll. Az apa hipp-hopp kideríti, hogy a számok olyan katasztrófák idejét, áldozatait és helyét jelölik, amelyek java már megtörtént, három dátum azonban még nem jött el a naptárban, megindul hát a harc a tragédiák elhárítása végett, node - mint tudjuk - az eleve elrendelt dolgokat igencsak nehéz megakadályozni, még akkor is, ha a munkamániás Nicolas Cage-re hárul e nemes feladat. De hogy jönnek a képbe a suttogó emberek?
John Koestler (Nicolas Cage) kiégett asztrofizikus, aki valamilyen okból fennen hangoztatja a diákjainak, hogy kétségek között vergődik, ha a teremtés, vagy Isten kerül szóba. Nem, a szócséplés párás tekintettel véletlenül sem azért van, mert Cage karaktere egysíkú és unalmas (de), hanem mert elvesztette feleségét, aki nagyon hiányzik neki, hát még a kisfiának! A fiú egyébként kicsit magányos ott fenn a szobájában a National Geographic előtt (Nem, nem azért nézi, hogy megtudjuk, milyen okos, érdeklődő egysíkú gyerkőc). Szóval a kicsi Caleb kap egy darab papirost a suliban, amit ötven évvel ezelőtt helyeztek a föld alá, több tucat gyerekrajzzal egyetemben. Csakhogy Caleb papírján rajzok helyett egy kibogozhatatlan (persze, tudod), hosszú számsor áll. Az apa hipp-hopp kideríti, hogy a számok olyan katasztrófák idejét, áldozatait és helyét jelölik, amelyek java már megtörtént, három dátum azonban még nem jött el a naptárban, megindul hát a harc a tragédiák elhárítása végett, node - mint tudjuk - az eleve elrendelt dolgokat igencsak nehéz megakadályozni, még akkor is, ha a munkamániás Nicolas Cage-re hárul e nemes feladat. De hogy jönnek a képbe a suttogó emberek? A magyar cím azért ferdít csúnyán, mert itt nem egy képletről van szó, hanem egy megoldókulcsról. A számsort nem kell hosszasan fejtegetni, a főszereplő, egy alkoholgőzös éjszaka alkalmával például majdnem mindent kiderít, amit az üzenet tartalmaz. Aztán jöhetnek a katasztrófák. A z első utáni egysnittes mentési jelenet hatalmas roncsok, szilánkok között égő testekkel, kissé sokkos állapotú főhősünkkel igencsak hatásos, még akkor is, ha ilyet láttunk már sokszor mostanában. Nem lehet megunni. De a látvány végig rendben van. Akkor is, ha Shyamalan-féle (aki meg mindent Hitchcock-tól tanult) rémisztgetés folyik a sötétben, akkor is ha épületek robbannak szét előttünk. Cage mindenhol ott van és elkeseredetten küzd. Hogy mi a célja a suttogó embereknek a titokzatos jövendölésekkel, az csak az utolsó pillanatokban fog kiderülni.
A magyar cím azért ferdít csúnyán, mert itt nem egy képletről van szó, hanem egy megoldókulcsról. A számsort nem kell hosszasan fejtegetni, a főszereplő, egy alkoholgőzös éjszaka alkalmával például majdnem mindent kiderít, amit az üzenet tartalmaz. Aztán jöhetnek a katasztrófák. A z első utáni egysnittes mentési jelenet hatalmas roncsok, szilánkok között égő testekkel, kissé sokkos állapotú főhősünkkel igencsak hatásos, még akkor is, ha ilyet láttunk már sokszor mostanában. Nem lehet megunni. De a látvány végig rendben van. Akkor is, ha Shyamalan-féle (aki meg mindent Hitchcock-tól tanult) rémisztgetés folyik a sötétben, akkor is ha épületek robbannak szét előttünk. Cage mindenhol ott van és elkeseredetten küzd. Hogy mi a célja a suttogó embereknek a titokzatos jövendölésekkel, az csak az utolsó pillanatokban fog kiderülni.
A sztori, amely hemzseg a ciki, logikátlan eseményektől nem is érdemel többett. Van azonban pár dolog, amit nem szeretnék szó nélkül hagyni, annál is inkább, mert Proyas filmje szórakoztató volt a számomra. Elcsépelt vagy sem, ez a suttogó dolog mégiscsak félelmetes tud lenni, pláne a viaszarcú, szőke „valakik” tálalásában. Ami azonban a borzongatásnál is nagyobb erénye a filmnek, az a bibliai motívumok tudatos használata. A játékidő végének közeledtével egyre többször találkozunk olyan verbális és vizuális elemekkel, amik erőteljesen utalnak a Jelenések könyvére, konkrétan sorra megidéződnek Ezékiel jóslatai, egy röpke pillanatra pedig még az édenkert képe is fölsejlik előttünk. Erőltetett vallásos szálnak indul az egész, de kifejezetten izgalmas lesz a végére. Cage rajongói pedig örülhetnek, hogy kedvencük végre nem egy vérgáz produkcióban lobogtatja évről évre furcsább hajkoronáját. Az angyali Rose Byrne karaktere nem bír sok funkcióval, valahogy mégiscsak jót tesz a jelenléte a filmnek. Viszonylag korrekt paranoia mozi a Képlet, amely nem merészkedik járatlan ösvényekre, a kitaposott utakon viszont egész ügyesen biceg végig. Megfelelő nyitottsággal kezeljük, és akkor majd azt mondhatjuk, megérte a mozijegy árát.
Cage rajongói pedig örülhetnek, hogy kedvencük végre nem egy vérgáz produkcióban lobogtatja évről évre furcsább hajkoronáját. Az angyali Rose Byrne karaktere nem bír sok funkcióval, valahogy mégiscsak jót tesz a jelenléte a filmnek. Viszonylag korrekt paranoia mozi a Képlet, amely nem merészkedik járatlan ösvényekre, a kitaposott utakon viszont egész ügyesen biceg végig. Megfelelő nyitottsággal kezeljük, és akkor majd azt mondhatjuk, megérte a mozijegy árát.
 John Koestler (Nicolas Cage) kiégett asztrofizikus, aki valamilyen okból fennen hangoztatja a diákjainak, hogy kétségek között vergődik, ha a teremtés, vagy Isten kerül szóba. Nem, a szócséplés párás tekintettel véletlenül sem azért van, mert Cage karaktere egysíkú és unalmas (de), hanem mert elvesztette feleségét, aki nagyon hiányzik neki, hát még a kisfiának! A fiú egyébként kicsit magányos ott fenn a szobájában a National Geographic előtt (Nem, nem azért nézi, hogy megtudjuk, milyen okos, érdeklődő egysíkú gyerkőc). Szóval a kicsi Caleb kap egy darab papirost a suliban, amit ötven évvel ezelőtt helyeztek a föld alá, több tucat gyerekrajzzal egyetemben. Csakhogy Caleb papírján rajzok helyett egy kibogozhatatlan (persze, tudod), hosszú számsor áll. Az apa hipp-hopp kideríti, hogy a számok olyan katasztrófák idejét, áldozatait és helyét jelölik, amelyek java már megtörtént, három dátum azonban még nem jött el a naptárban, megindul hát a harc a tragédiák elhárítása végett, node - mint tudjuk - az eleve elrendelt dolgokat igencsak nehéz megakadályozni, még akkor is, ha a munkamániás Nicolas Cage-re hárul e nemes feladat. De hogy jönnek a képbe a suttogó emberek?
John Koestler (Nicolas Cage) kiégett asztrofizikus, aki valamilyen okból fennen hangoztatja a diákjainak, hogy kétségek között vergődik, ha a teremtés, vagy Isten kerül szóba. Nem, a szócséplés párás tekintettel véletlenül sem azért van, mert Cage karaktere egysíkú és unalmas (de), hanem mert elvesztette feleségét, aki nagyon hiányzik neki, hát még a kisfiának! A fiú egyébként kicsit magányos ott fenn a szobájában a National Geographic előtt (Nem, nem azért nézi, hogy megtudjuk, milyen okos, érdeklődő egysíkú gyerkőc). Szóval a kicsi Caleb kap egy darab papirost a suliban, amit ötven évvel ezelőtt helyeztek a föld alá, több tucat gyerekrajzzal egyetemben. Csakhogy Caleb papírján rajzok helyett egy kibogozhatatlan (persze, tudod), hosszú számsor áll. Az apa hipp-hopp kideríti, hogy a számok olyan katasztrófák idejét, áldozatait és helyét jelölik, amelyek java már megtörtént, három dátum azonban még nem jött el a naptárban, megindul hát a harc a tragédiák elhárítása végett, node - mint tudjuk - az eleve elrendelt dolgokat igencsak nehéz megakadályozni, még akkor is, ha a munkamániás Nicolas Cage-re hárul e nemes feladat. De hogy jönnek a képbe a suttogó emberek? A magyar cím azért ferdít csúnyán, mert itt nem egy képletről van szó, hanem egy megoldókulcsról. A számsort nem kell hosszasan fejtegetni, a főszereplő, egy alkoholgőzös éjszaka alkalmával például majdnem mindent kiderít, amit az üzenet tartalmaz. Aztán jöhetnek a katasztrófák. A z első utáni egysnittes mentési jelenet hatalmas roncsok, szilánkok között égő testekkel, kissé sokkos állapotú főhősünkkel igencsak hatásos, még akkor is, ha ilyet láttunk már sokszor mostanában. Nem lehet megunni. De a látvány végig rendben van. Akkor is, ha Shyamalan-féle (aki meg mindent Hitchcock-tól tanult) rémisztgetés folyik a sötétben, akkor is ha épületek robbannak szét előttünk. Cage mindenhol ott van és elkeseredetten küzd. Hogy mi a célja a suttogó embereknek a titokzatos jövendölésekkel, az csak az utolsó pillanatokban fog kiderülni.
A magyar cím azért ferdít csúnyán, mert itt nem egy képletről van szó, hanem egy megoldókulcsról. A számsort nem kell hosszasan fejtegetni, a főszereplő, egy alkoholgőzös éjszaka alkalmával például majdnem mindent kiderít, amit az üzenet tartalmaz. Aztán jöhetnek a katasztrófák. A z első utáni egysnittes mentési jelenet hatalmas roncsok, szilánkok között égő testekkel, kissé sokkos állapotú főhősünkkel igencsak hatásos, még akkor is, ha ilyet láttunk már sokszor mostanában. Nem lehet megunni. De a látvány végig rendben van. Akkor is, ha Shyamalan-féle (aki meg mindent Hitchcock-tól tanult) rémisztgetés folyik a sötétben, akkor is ha épületek robbannak szét előttünk. Cage mindenhol ott van és elkeseredetten küzd. Hogy mi a célja a suttogó embereknek a titokzatos jövendölésekkel, az csak az utolsó pillanatokban fog kiderülni.A sztori, amely hemzseg a ciki, logikátlan eseményektől nem is érdemel többett. Van azonban pár dolog, amit nem szeretnék szó nélkül hagyni, annál is inkább, mert Proyas filmje szórakoztató volt a számomra. Elcsépelt vagy sem, ez a suttogó dolog mégiscsak félelmetes tud lenni, pláne a viaszarcú, szőke „valakik” tálalásában. Ami azonban a borzongatásnál is nagyobb erénye a filmnek, az a bibliai motívumok tudatos használata. A játékidő végének közeledtével egyre többször találkozunk olyan verbális és vizuális elemekkel, amik erőteljesen utalnak a Jelenések könyvére, konkrétan sorra megidéződnek Ezékiel jóslatai, egy röpke pillanatra pedig még az édenkert képe is fölsejlik előttünk. Erőltetett vallásos szálnak indul az egész, de kifejezetten izgalmas lesz a végére.
 Cage rajongói pedig örülhetnek, hogy kedvencük végre nem egy vérgáz produkcióban lobogtatja évről évre furcsább hajkoronáját. Az angyali Rose Byrne karaktere nem bír sok funkcióval, valahogy mégiscsak jót tesz a jelenléte a filmnek. Viszonylag korrekt paranoia mozi a Képlet, amely nem merészkedik járatlan ösvényekre, a kitaposott utakon viszont egész ügyesen biceg végig. Megfelelő nyitottsággal kezeljük, és akkor majd azt mondhatjuk, megérte a mozijegy árát.
Cage rajongói pedig örülhetnek, hogy kedvencük végre nem egy vérgáz produkcióban lobogtatja évről évre furcsább hajkoronáját. Az angyali Rose Byrne karaktere nem bír sok funkcióval, valahogy mégiscsak jót tesz a jelenléte a filmnek. Viszonylag korrekt paranoia mozi a Képlet, amely nem merészkedik járatlan ösvényekre, a kitaposott utakon viszont egész ügyesen biceg végig. Megfelelő nyitottsággal kezeljük, és akkor majd azt mondhatjuk, megérte a mozijegy árát.
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése