Azt azért érdemes tudni, hogy ha 91-ben nem készül el a Terminátor 2, az első rész sem tündökölne mai fényében, egy lenne a 80-as évek egész jól sikerült, de nem kiemelkedő sci-fijeinek. Csak hát Cameron addig nem tudott a seggén maradni, amíg el nem készítette minden idők egyik legfaszább akciófilmjét, a Judgement Day-t. A Jonathan Mostow-féle folytatásnak 2003-ban nem is volt más dolga, mint meglovagolni az előző rész bitang nagy sikerét. Mérsékelten sikerült.Aztán jött gagyi referenciákkal, ám annál nagyobb lelkesedéssel McG, aki a legenda méltó továbbgondolását ígérte. Miután fél Hollywood földbe döngölte a negyedik terminátor mozit, ráadásul bukott a kasszáknál is, nem hittem volna, hogy elégedett félmosollyal hagyom el a vetítőtermet, no meg persze azzal a költői kérdéssel, hogy „Ezért kellett úgy kiakadni, Chris?”. Chris azért akadt ki, mert úgy érezte, egy világító zavarja az alakítása kiteljesedését. Csak azt nem értem, elolvasva a forgatókönyvet, miért remélte, hogy a film drámai vonala nem lesz menthetetlenül röhejes. Ami a Salvation-ben jó, az az akció, ja, meg Arnold Schwarzenegger arcának (CGI!) csöppnyi cameo-ja.
Rögtön a nyitójelenetben megkaptam azt a világégés utáni háborús jelenetet, amire évek óta vártam. Az mexikói rádióteleszkópok között zúznak a gépek az emberek ellen, és a díszletek, a színek, a hangok kegyetlenül eltaláltak. John Connor is megfelelően kemény, apró körömtapssal jutalmaztam a rendező egysnittes „fölszállok a helikopterrel, atomvillanás jobbról, lezuhanok a helikopterrel, kiszállok a helikopterből” megoldását. Hol itt a baj? Kérdeztem magamban... Ja persze... Ez ettől még nem terminátor mozi. De a továbbiakban is csak nagyon óvatosan lehet annak nevezni. Inkább egy friss CGI mustra, mely jól jelzi, hogy mára valóban csak a fantázia szab határt az akciónak. Ha valaki nem vár „megváltást” a filmtől, ebben egész kényelmesen eldagonyázhat.Amin mindenkinél elhasalt McG filmje, az a rosszul megírt befejezés, amit sok rossz előjel, kisebb-nagyobb szörnyszülött dialógusok már korábban készítenek elő: „Én nem vagyok jó...”, „Nyugodj meg, jó vagy.” Habár látszik, hogy sokat agyaltak a sztorin, belebuktak a vállalásukba. Az ellenállás vezetőjének nem lehet olyan ócska közhelyet a szájába adni (hülye nézőket biztosító narráció közben), hogy „Az emberi szív különböztet meg minket a gépektől." És ezt még megfejelni azzal a didaktikus húzással, hogy pár perccel később lezajlik egy szívműtét (rakd össze alapon) több, mint ciki.Nem várok folytatást, ebben a formában nem vagyok kíváncsi rá, még akkor sem, ha számos vérző sebe ellenére jól szórakoztam a Terminator Salvation-ön. Christian Bale és Sam Worthington jelenléte egyaránt meggyőző, csakúgy, mint szabványosan 1,4 mm-esre nőtt borostájuk. Egyszer kellett megszorítanom a kólás dobozomat a film alatt, ez pedig Bale hadakozása a híres-neves T-800-al. Ezt a jelenetet is inkább tartották életben a régi emlékek, mint a friss kreatív energiák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése